Jämställdhets och likabehandlingsplan

Målet med denna plan är att definiera hur Nykarleby gymnastikförening ska arbeta för jämställdhet och likabehandling.

Vår verksamhet skall utmärkas av

• frihet från diskriminering, trakasserier och övrig kränkande särbehandling. En objektiv, saklig och rättssäker hantering av eventuella missförhållanden eftersträvas.
  • ett öppet och respektfullt förhållningssätt till olika perspektiv oberoende av bakgrund och erfarenheter bland gymnaster, föräldrar, styrelsemedlemmar, tränare och ledare.
  • stöd för alla gymnasters möjlighet till lika rättigheter i sitt utövande
  • rättvisa villkor i fråga om ledarens löner, delaktighet och inflytande i verksamheten.

Det gör vi genom att:

• stödja  gymnasters möjligheter att delta i verksamheten.
  • identifiera och ingripa i diskriminering
  • bedöma jämställdhets- och jämlikhetseffekten av verksamheten och genomföra åtgärder som främjar jämställdhet och jämlikhet
  • implementera jämställdhet och likabehandling som teman i våra ledarutbildningar,
  • aktivt kommunicera med olika målgrupper
  • garantera att alla aktivt kan ta del av verksamheten, samt att ansvarsuppgifter under föreningens evenemang skall fördelas jämlikt,
  • styrelsen strävar efter att vara jämställd och mångsidig

Föreningen vill att alla utövare på ett tryggt och bra sätt skall ha möjlighet att delta i en meningsfull fritidsverksamhet.

Planen har uppgjorts i september 2021.